Зміст:
  1. Чому українські локації були вигідні світові
  2. Плани на 2022-й
  3. Чому важливо, аби до нас приїжджали на зйомки з-за кордону
  4. Що відбувається зараз через війну
  5. Що Україна може запропонувати світові зараз

В Україні вже знімали свої кліпи Ед Ширан, Майлі Сайрус, Coldplay, Pink Floyd та Hurts, у стрічці "Останній найманець" від Netflix також є українські місця – цей перелік можна продовжувати. Співпраця з Україною була вигідна світові і фінансово, і територіально. 

Виконавча директорка Української кіноасоціації, CEO FILM.UA Group Вікторія Ярмощук каже, що 2022-й рік мав стати проривом українського кінематографа на найвищий світовий ринок, але завадило повномасштабне вторгнення РФ. Який в українського кіно план Б, що нам "зламало" вторгнення Росії, в інтерв’ю Ярмощук для LIGA.Life. 

Чому українські локації були вигідні світові

Коли обирають, де знімати фільм, пояснює Ярмощук, враховують кілька чинників: локації, інфраструктуру та бюджет. 

  • Локації

Дивляться, де є гори, море, пустеля, індустріальний пейзаж – те, що потрібно за сюжетом. В Україні все це є, і є всі чотири сезони року. Тобто тут можна знімати і спекотне літо, і сніжну зиму, і дощову осінь і так далі.

Так у Києві свій кліп знімав Ед Ширан на пісню "2Steps".

Читайте також: Від "Оскара" до Netflix: 30 культурних перемог України за роки незалежності

Ще один український плюс – не тільки природа, але й "совок", додає експертка. 

"Карпати – які тільки гори не зображали у китайських фільмах, – каже Ярмощук. – Львів може бути будь-яким європейським містом.

Дуже любили у нас знімати епоху Радянського Союзу, бо у нас унікальна пострадянська архітектура, яку ніде неможливо знайти. Може, крім Білорусі та Балтики.

Наприклад, у фільмі про Гарета Джонсона ("Ціна правди") Харків зображав Москву. А що тільки не знімали на київському недобудованому мості через Дніпро на Рибальський півострів! І коли його почали добудовувати, виробники реклами засмутилися, бо втратили таку локацію".

Кадр з фільму "Ціна правди"

Читайте також: Актриса Наталія Бабенко: "Якщо щось пішло не так, можна за пів години все перепланувати"

  • Інфраструктура

Далі враховують, чи можливо до цих локацій дістатися всією командою, чи буде де жити персоналу, чи вистачить тут ресурсів працювати і реалізувати все заплановане. Україна – центр Європи, тому не було проблем дістатися сюди з різних куточків світу. Крім того, рівень життя у нас значно дешевший, тому командам було вигідно працювати у нас. 

  • Бюджет

Лише після того, як оберуть країни, які підходять за локаціями та інфраструктурою, дивляться, чи вигідно там знімати фільм.

Зйомки в Україні до війни були на 20-30% дешевше, ніж у наших сусідів зі східної Європи.

"І це я не кажу зараз про чехів, які вже стали надто дорогою країною кінематографа. Я порівнюю з Болгарією та Угорщиною, де ми часто даємо кращу якість, ніж можуть запропонувати наші сусіди", - розповідає Вікторія.

Читайте також: Вони не зрадили. Усе, що відомо про новий фільм Сеітаблаєва "Мирний-21"

Плани на 2022-й

У більшості країн існують установи, які займаються систематизацією локацій. В Україні такої бази не було. Її створили після 2014 року. Про кожне місце заповнювали інформацію за міжнародними стандартами – координати, до кого звертатися, щоб отримати дозвіл до зйомок, всі контакти, що є поруч. 

"Це була величезна праця. І цього року вона мала запрацювати як відкрита платформа.

Скріншот з бази "Локації України"

Читайте також: Акторка Дар’я Петрожицька: "Ніколи не лягайте спати, поки не помиритеся з коханою людиною"

Наступним кроком мав бути приїзд голлівудських локейшин менеджерів – це імениті люді, які роблять топові фільми.

Ми мали їх привезти та показати Україну, зацікавити нашими локаціями, залучити більше студій до зйомок саме у нас", – каже Ярмощук.

До того ж через ковід багато фільмів були "заморожені", пояснює експертка, і лише у 2022-му році зйомки продовжилися, тому в Європі вже була нестача павільйонів та знімальних потужностей. 

"Ми мали бути наступними, до кого приїдуть, – пояснює Ярмощук. – Уже йшли перемовини, але повномасштабне вторгнення все змінило. Зараз ми не маємо інформації, що з усіма українськими локаціями – деякі регіони окуповані, десь розбомблені". 

Pink Floyd знімав свій кліп "Marooned" у покинутій Прип'яті.

Читайте також: "Зґвалтування" та жахи життя у тюрмі. Акторка Клімова про "Погані дороги" та "Цензорку"

Вікторія переконана: якби не повномасштабне вторгнення, 2022-й став би проривним роком українського кіно: "Ми були готові зайти на світовий ринок, але сталося трохи інакше. Наш прорив переноситься, але не скасовується. Україна все одно працюватиме, як і планувала, зі світом – Голлівудом, Netflix – хоча Росія зараз і завадила. Маю надію, що території повернемо, природа відновиться, архітектуру відбудуємо. Ну, будуть у нас рідше знімати "совок" (сміється). Від цього незалежна Україна тільки виграє".  

Чому важливо, аби до нас приїжджали на зйомки з-за кордону

Іноземні фільми, які знімали в Україні, – це гроші в державний бюджет. 

"Підраховано, що $1 долар, вкладений державою в кеш-рібейт, повертає в бюджет щонайменше $4", – додає експертка. 

Читайте також: Сеітаблаєв, Вітовська, Цимбалюк, Пустовіт, Хижняк – 20 українських акторів, які вражають

Кеш-рібейт – один з видів компенсації виробникам кіно/телеконтенту, щоб заохочувати їх до зйомок у певних регіонах. Влітку 2021 року на Netflix вийшов комедійний бойовик "Останній найманець" – перша стрічка платформи, знята у Києві, та перший фільм, який претендує на гроші з українського бюджету за системою кеш-рібейтів. За даними Forbes.uа, бюджет цієї зйомки в Україні становив майже €3,5 млн, а знімальна група витратила приблизно €800 000 на проживання, харчування та транспорт. Україна за системою кеш-рібейтів має повернути їм майже €550 000. 

"Рібейти працюють і застосовують тільки до кваліфікованих витрат – тобто оренда локацій, павільйонів, технік. Але якщо люди сюди приїжджають, то вони оплачують за проживання, харчування тощо. Тобто ці гроші йдуть у місцевий бюджет", – пояснює Ярмощук. 

Крім того, це додатковий туристичний заробіток для України. Вікторія зазначає, що Хорватія заробляє колосальні гроші на туристах, які приїжджають на місця зйомок "Гри Престолів". 

Якщо казати не лише про економіку, то коли українці працюють з голлівудськими режисерами, акторами, операторами – це величезний досвід для нашого кінематографа, який також потім можна використовувати. 

Фото: EPA

У 2019 році до України приїжджав голлівудський актор та режисер Том Круз. Він шукав локації для зйомок чергової частини "Місія Нездійсненна". 

Читайте також: Феномен Топ Ґан: Меверік. Як фільм порушив стандарти Голлівуду й зібрав $1 млрд у прокаті

Що відбувається зараз через війну

"Росія зламала наші плани, але потрібно працювати далі. Зараз українців приймають на будь-яких фестивалях, заходах та ринку. Нам є що сказати, але головне – нас хочуть чути. Багато хто у світі вже розуміє, що Україна – це не Росія", – каже Ярмощук. 

На початку червня видання The Direct повідомило, кінокомпанія Марвел збирається перезнімати мінісеріал "Секретне вторгнення". За чутками, головна причина – російське вторгнення в Україну. Зйомки мінісеріалу відбувалися в англійських містах Лідс та Галіфаксі. І для цього збудували декорації, які нагадували вулиці Москви. 

Експертка вважає, що кіноіндустрія має постійно наголошувати, що українці та росіяни – різні народи, які не мають нічого спільного, крім кордону. Зараз, додає Ярмощук, міжнародні партнери Україні співчувають і розуміють складність ситуації. 

"Але не всі. Плюс вони бізнесмени й думають про свої інтереси. Це нормально", – каже Вікторія. І додає, що Україні треба зацікавити бізнесменів вигодою для них.

Читайте також: "Із зав’язаними очима". Перший український фільм про ММА або про тих, хто чекає з війни

"Санкції можуть зняти, війна закінчиться, співчуття до нас пройде, а нам треба, щоб в Росії вже ніколи і нічого не знімали, – каже Ярмощук. – Ми не будемо виїжджати на хайпі, наше завдання – показати, що у нас кращі можливості і спеціалісти".

І всю цю роботу слід виконувати на тлі інших викликів. 

Якщо на цей і наступний рік ще будуть українські фільми, які зможуть конкурувати на фестивалях, то потім – ні, додає експертка: "Бо ми через війну нічого не знімаємо".

У кліпі Coldplay – Trouble in Town – зафільмували торговий центр "Україна", житловий комплекс Chicago Central House та станцію метро "Олімпійська".

Читайте такожФільм "Стоп-Земля" – від захвату Вітовської до згадки про податки. Реакція соцмереж

Що Україна може запропонувати світові зараз

Вікторія Ярмощук виокремлює чотири основні галузі, які можна зараз розвивати та пропонувати:

  • Закупівля українського контенту. 

До пандемії українські фільми складали близько 8% загального бокс-офісу України.

"Це надзвичайно багато, раніше ці цифри були близько 2%. Тобто глядач нарешті повірив, що наше кіно вартує уваги", – каже експертка. 

А внаслідок вторгнення Росії зацікавлення до українського національного контенту і за кордоном зросло в рази – фільми, серіали, анімації. 

"Усе це дуже добре купують, – каже Ярмощук. – Ми зібрали каталог українських фільмів, які стосуються війни, і почали його активно пропонувати для продажу. 

За 2-3 тижні вдалося продати контенту на понад €200 000

Гроші, які ми збирали, перераховували на ЗСУ чи гуманітарну підтримку переселенців". 

За 4 місяці повномасштабного вторгнення загалом продали близько 9000 год українського контенту. 

Читайте також: Коли Фагот озвучив Деппа: як, попри спротив, створили перший фільм з українським дубляжем

  • Спільне виробництво та девелопмент 

"Локальні історії не є тільки українськими. Вони зрозумілі в усьому світі. Треба тільки дати можливість ці історії розповісти, – каже Ярмощук. – Зараз уже той час, коли контент навіть не англомовний все одно може розповсюджуватися всім світом. Ми бачимо, як Netflix купує Originals мовами скандинавських країн, Польщі. Тобто мовних кордонів зараз немає і можливості широкі".

Читайте також: Україна презентує фільм "Памфір" у Каннах: шість історій про війну від акторів

  • Сервіси

Навіть зараз українські компанії можуть надавати постпродакшн, переконує експертка. Наприклад, FILM.UA перевезли обладнання з Києва до інших регіонів України, вивезли частину людей на захід України. І швидко відновили дубляж, постпродакшн, адаптацію тощо.

"Ми продовжуємо це робити для Netflix, для голлівудських студій. У нас була зустріч в Польщі, і там великий попит зараз на такі сервіси. У них не вистачає на ринку постпродакшену та поствізуальних спецефектів. А в Україні є люди, є техніка – ми це можемо робити. Через ковід ми навчилися працювати дистанційно", – розповідає Вікторія.

Вона додає, що важливо не втратити те, що роками напрацювали в Україні: щоб не поїхали митці, актори, спеціалісти до інших країн: "Або, якщо вони виїхали, то хоча б повернулися. А для цього головне – припинення війни і наша перемога".