Художник-перформер подав до суду за домагання на виставці Марини Абрамович
Художник-перформер Джон Бонафеде, який брав участь у виставці "Марина Абрамович: Художник присутній" (The Artist is Present) 2010 року, подав до суду на Музей сучасного мистецтва у Нью-Йорку (MoMA). Він звинувачує установу в тому, що та не змогла запобігти сексуальним домаганням до нього з боку відвідувачів музею, повідомили в ArtNews.
Бонафеде брав участь в одній із найвідоміших робіт Абрамович 1970-х років "Imponderabilia", у якій два повністю оголені виконавці стоять у дверному отворі, змушуючи публіку проходити між ними, щоб увійти до галереї.
Вперше цю постановку виконали Марина Абрамович та її партнер Улай. З того часу перформанс неодноразово повторювався іншими митцями в межах виставки.
Згідно з його позовом, художник сім разів зазнав сексуального насильства з боку п'ятьох відвідувачів музею. За словами Бонафеде, MoMA "знав про сексуальні домагання до багатьох своїх працівників-перформерів ... але навмисно і з недбалості не вжив заходів, щоб запобігти повторенню таких випадків".
Про інциденти на виставці 2010 року повідомляло видання New York Post, зокрема деякі перформерки розповідали, що їх обмацували, а інші стверджували, що їх "штовхали й тикали в них пальцями". У музеї тоді повідомили, що "добре знають про проблеми" і порушників випроваджувала охорона.
Бонафеде вимагає штрафних санкцій та відшкодування витрат на адвоката, підкреслюючи, що пережиті сексуальні напади призвели до "років емоційних страждань і завдали істотної шкоди його психічному здоров'ю, тілу, іміджу та кар'єрі".
Чоловік зміг подати скаргу на музей завдяки впровадженню у Нью-Йорку закону про можливість повнолітніх жертв позиватися проти сексуального насильства, незалежно від того, коли воно відбулося.
Виставка "Марина Абрамович: Художник присутній" (The Artist is Present) 2010 року стала першою ретроспективою мистецтва перформансу в Музеї сучасного мистецтва у Нью-Йорку. У ній брали участь 38 митців, які по черзі змінювали один одного по вісім разів на дві години в різних частинах експозиції: лежали під скелетом, стояли обличчям один до одного у дверному отворі або входили в інші перформанси на виставці.
Марина Абрамович — сербська феміністська перформерка, фотографка, скульпторка, продюсерка, режисерка та сценографка, звуко- і відеомисткиня, викладачка університету. У своїх роботах досліджує стосунки між митцем і публікою, границі тіла та можливості розуму.
Відзначена "Золотим левом" на Венеціанському бієнале 1997 року за перформанс "Балканське бароко", в якому вручну перемивала купу кривавих кісток в пам'ять про жертв югославських воєн.
У кожній з робіт вона демонструє можливості людського тіла, адже постановки потребують неабиякої фізичної та психологічної витривалості. Через це Абрамович не завжди бере участь у власних перформансах з огляду на вік та здоров'я і готує для них відібраних людей, яких вчить і тренує фізичній та психологічній витривалості.