Зміст:
  1. "Джокер", який долає стереотипи
  2. Спектакль для Бродвею як продовження "Джокера"
  3. Завищені очікування від сиквелу

В українському прокаті стартувала голлівудська драма "Джокер: божевілля на двох" з Хоакіном Феніксом та Леді Гагою в головних ролях. Фільм є продовженням оскароносної стрічки "Джокер" 2019 року. Стрічку знято за мотивами коміксів DC. Хоча від коміксів тут тільки імена персонажів і власні географічні назви. Це історія про Артура Флека, комедіанта-початківця, який незгоден із соціальною несправедливістю, що панує у його світі, тож він починає чинити своє правосуддя. Поступово особистість Флека руйнується і її місці займає "Джокер", народний герой бідного населення Ґотема.

Liga.Life розповідає про феномен "Джокера" Тодда Філліпса, про те, чому зʼявилось продовження та чи варто чекати "Джокер 3".

"Джокер", який долає стереотипи

У 2009 році в американський прокат виходить комедія "Похмілля у Вегасі". Історія про вечірку перед весіллям, яка вийшла з-під контролю, з тоді ще маловідомими Бредлі Купером, Едом Гелмсом та Заком Галіфіанакісом, зібрала у прокаті майже пів мільярда доларів (з бюджетом у $35 млн) і стала американською класикою. Режисером стрічки виступив також маловідомий режисер Тодд Філліпс, який створив до цього декілька молодіжних комедій.

"Похмілля у Вегасі" переросло у трилогію, а Філліпс, здавалось, закріпив своє імʼя у категорії творців, які знімають непогані комедії. Хоча третя частина "Похмілля" вже натякала на нестандартні підходи режисера, коли бадьора й смішна історія раптово переросла у кримінальний трилер.

Через десять років, у 2019-му, на Венеційському кінофестивалі пройшла премʼєра "Джокера" з Хоакіном Феніксом у головній ролі. Жорстока реалістична драма про коміка-початківця Артура Флека з рейтингом "R" (фільм для тих, кому 18+), яка дуже відрізнялась від усього, що раніше було знято по коміксах, зірвала справжній фурор серед кінокритиків й принесла стрічці "Золотого лева", найвищу нагороду Венеційського кінофестивалю. Вперше в історії екранізацій коміксів фільм отримав таку високу нагороду на фестивалі класу "А", де зазвичай до коміксів ставляться доволі скептично.

Ще більшим було здивування публіки, коли зʼясувалось, що режисером "Джокера" виступив той самий Тодд Філліпс, який десять років тому зняв непогану комедію про похмілля. Режисер довів, що йому тісно у межах одного жанру, і він спроможний знімати не тільки комедії. "Джокер" Філліпса під час прокату зміг подолати ще декілька стереотипів, які довели, що кіно по коміксах "для дорослих" також може бути цікаве масовій аудиторії.

По-перше, "Джокер" став першим фільмом з рейтингом "R", який зібрав у прокаті понад $1 млрд. І його рекорд тримався, аж до 2024 року, поки його не побив третій "Дедпул". По-друге, стрічка Тодда Філліпса довела, що екранізація коміксу може бути мистецтвом. Адже у вищих колах іменитих голлівудських творців побутує снобська думка, що екранізації коміксів — це тільки для дітей і підлітків. Філліпс хоч і використав певні сюжетні елементи з коміксів DC (героєм яких є Джокер), основним натхненням для себе він обрав фільми Мартіна Скорсезе, зокрема "Таксист" і "Король комедії" (хоча Скорсезе і є якраз одним з тих, хто критикує екранізації коміксів). В результаті "Джокер" отримав не тільки "Льва" у Венеції, а й низку інших нагород на різноманітних фестивалях. Апогеєм цього параду нагород став "Оскар" за кращу чоловічу роль для Хоакіна Фенікса за втілення Джокера на екрані. Планка, яку раніше також не підкорювала жодна екранізація коміксів.

Спектакль для Бродвею як продовження "Джокера"

Звісно, після такого шаленого успіху всі почали говорити про продовження "Джокера". І режисер, і Хоакін Фенікс до останнього тримали інтригу та не давали чіткої відповіді стосовно того, чи варто глядачам чекати на сиквел.

В одному з інтервʼю Тодд Філліпс навіть чітко казав: "Ми не плануємо продовження… Фільм не налаштований на те, щоб мати продовження. Ми завжди представляли його як один фільм, і це все".

Втім, в статті для Variety Хоакін Фенікс розказав, що ще перед завершенням зйомок першого "Джокера", він не готовий був прощатись зі своїм персонажем. Феніксу наснився сон, в якому Артур Флек виступав на сцені, розповідав анекдоти та співав. Так зародилась ідея для продовження. Спочатку творці хотіли просто зробити театральне шоу для Бродвею. Але тут настав COVID-19.

Тож, поступово театральний задум переріс в ідею перетворити сіквел "Джокера" на мюзикл. З танцями й піснями. Доповнити Джокера та стати його партнеркою в цьому "психотичному танго" мала Харлі Квінн. Наречена злодія по коміксах. Її роль на екрані втілила Леді Гага. Про офіційний старт розробки сиквелу було оголошено у 2022 році. Попри те, що Гага є професійною співачкою, а Фенікс демонстрував свій музичний талант, коли втілював Джонні Кеша в біографічній драмі "Переступити межу", режисер не вимагав від них професійного співу під час зйомок. Навпаки, він прагнув досягнути "сирого й більш нестабільного звуку". Референсом для пари Гаги та Фенікса були Сонні та Шер.

Після того як перша частина зібрала в прокаті $1 млрд, при бюджеті $55-$70 млн, вартість виробництва другої частини значно зросла. Оцінка варіюється від $190 до $200 млн. Втім, Тодд Філліпс в інтервʼю для Variety назвав чутки про бюджет у $200 млн "абсурдними".

Ще до виходу першого "Джокера" на екрани, критики й журналісти звинуватили Філліпса в романтизації вбивці. Це призвело до занепокоєння, що фільм може надихнути до насильства в реальному житті. На премʼєрі в Нью-Йорку, у 2019-му, навіть в кілька разів була збільшена кількість поліцейських. Те ж саме стосується й другої частини. Режисера критикують за недоцільну романтику вбивств. Втім, сам Тодд Філліпс наполягає на тому, що його фільм розповідає про брак співчуття у світі. А реалістичність й жорстокість вбивств у стрічці він пояснює тим, що хотів показати, наскільки страшні наслідки можуть бути від використання зброї.

Завищені очікування від сиквелу

"Джокер: Божевілля на двох": танці з Леді Гагою, довгі судові засідання й жодного Бетмена
Кадр з фільму "Джокер: Божевілля на двох"

На відміну від першого фільму, який публіка сприйняла однозначно захоплено, відгуки про другий фільм вже розділились. На американському сервісі IMDB стоїть оцінка 5.6 (у першого фільму була 8.4). А на агрегаторі рецензій Rotten Tomatoes поки що стоїть 49% зі 100% від професійних критиків.

Основним моментом, який обʼєднує і відгуки глядачів, і відгуки критиків, є те, що очікування були занадто високим й не збігаються з тим, що вийшло на екрани. Тут варто додати, що "Джокер: Божевілля на двох" — це не просто мюзикл, як заявили творці. Це суміш мюзиклу, судового процедуралу та тюремної драми. Багато хто очікував побачити у другому фільмі, як Джокер очолює злочинність в Ґотемі, натомість глядачі отримали тягучі сцени із судової зали, де суд присяжних має вирішити, чи осудний Джокер, чи ні.

"Філліпс заслав нас, по суті, у два місця: у психлікарню і в будівлю суду. Дуже мало відбувається за цими стінами, зводячи фільм до тісної психодрами. Це напрочуд нудно, безглузда процедура, яка, здається, зневажає свою аудиторію", — пише видання Vanity Fair.

Втім, схоже, така реакція цілком відповідає задуму Тодда Філліпса. Він не хотів йти очевидним шляхом. Ще на початку виробництва сиквелу режисер говорив: "Ми не хотіли, щоб він [Джокер] був клоуном-принцом злочинності чи керував синдикатом злочинців". Натомість режисер хотів дослідити, як змінилася сама ідея розваг, коли кіно і телебачення стали ділити сцену з будь-яким скандалом, про який зараз розповідає "жовта преса". Тому у фільмі витівки Джокера у залі суду, це подія, яка транслюється в прямому ефірі й привертає натовпи "божевільних як пекло" фанатів. Режисер порівнює це із судовими засіданнями по справі Трампа або акторів Джонні Деппа та Ембер Херд. Йому такі тенденції здаються тривожними. І це одна з тем, яку він хотів висвітлити у своїй стрічці.

Залишається ще одне відкрите питання. Чи варто очікувати "Джокер 3"? Режисер Тодд Філліпс знову відповідає категорично: "Було цікаво грати в такій пісочниці протягом двох фільмів, але я думаю, що ми сказали те, що хотіли сказати в цьому світі". Втім, варто памʼятати, що після виходу першого фільму, він також заперечував роботу над продовженням.

В будь-якому разі, зараз Тодд Філліпс хотів би повернутись знову до світу комедій. І планує продовжити вже в цьому жанрі далі працювати з Хоакіном Феніксом.