За одинадцять місяців повномасштабної війни постраждало багато галузей життя. Чи не найгірше від цього дісталося сфері української моди, бо попит на дизайнерські речі саме в Україні впав майже до нуля. Та попри негаразди, дизайнери знаходять нові шляхи для того, аби залишитися на плаву: хтось переформатовує свої виробничі потужності на забезпечення ЗСУ, хтось допомагає через речі доносити правду про те, що відбувається в Україні.

Читайте нас в Telegram: головні новини коротко

Liga.Life поспілкувалася зі співзасновницею та головою оргкомітету Ukrainian Fashion Week Іриною Данилевською та дізналася, як змогла вижити модна індустрія в Україні за цей майже рік війни.

Продовжують творити, поранені війною: Ірина Данилевська про те, як мода вижила за рік війни

Вже минув майже рік війни. Як модна індустрія виживала в таких умовах? 

Минулий рік був роком 25-річчя Ukrainian Fashion Week. У лютому ми встигли провести свій 50-й сезон, а потім почалася війна.

Коли ми зрозуміли, що не буде UFW у вересні в Україні, то розпочали свою Ініціативу Support Ukrainian Fashion – написали листи до 15 Тижнів моди у Європі.

Чому почали цю Ініціативу? Ми зрозуміли, що дизайнерам треба зберегтися. Зберегти бізнес, команди, сезон, свій потенціал. І  розуміючи, що внутрішній ринок абсолютно не готовий в ці воєнні часи до споживання дизайнерського продукту, ми направили свої зусилля і підтримку на те, щоб дизайнери могли показатися за кордоном.

Дизайнери з перших днів почали допомагати військовим. На своїх машинках, які звикли до тендітних дизайнерських тканин, вони почали відшивати балаклави, термобілизну, куртки, розвантажувальні жилети, чохли для броні з дуже цупких матеріалів, волонтерити, підтримувати ЗСУ…

А ми – Ukrainian Fashion Week -  хотіли підтримати дизайнерів. Тому надіслали листи, де написали, що у нас йде війна, дизайнери працюють під вибухами, під звуки повітряної тривоги, та запропонували показати, що мода – це не тільки різноманітність, свобода у прояві своєї індивідуальності.

Хто відгукнувся на ваші листи?

У першому сезоні (серпень-жовтень 2022 року) з нами співпрацювали 10 Тижнів моди. Всі вони дали максимально комфортні умови для дизайнерів. Хтось взагалі покривав абсолютно всі видатки, зокрема й приїзд дизайнерської команди в те чи інше місто для проведення показу.

Продовжують творити, поранені війною: Ірина Данилевська про те, як мода вижила за рік війни
Фото: Ukrainian Fashion Week

Ми дуже пишаємося цими цифрами. Ми провели 10 подій у 9 країнах. У Берліні, Копенгагені, Мадриді, Відні, Будапешті, Лос-Анджелесі, на Мальті,  в Румунії… І ми показали колекції 43 дизайнерських брендів. Це дуже велика цифра, і, безумовно, це світовий кейс, автором якого стала Україна.

Чому для нас це було дуже важливо? Присутність кожного дизайнера на подіумі того чи іншого Тижня моди в різних країнах ми розглядали не лише як бізнесову підтримку брендів. Для нас це була можливість говорити про Україну. Можливість говорити про війну, про те, що нам потрібна підтримка.

Звичайно, на подіумі були й речі у традиціях нашої національної вишивки, яка стала впізнаваною у світі, прапор України, герб України... Були речі, на яких були вишиті слова "Маріуполь", "Буча". Світ мав про це дізнатися не тільки з фотографій руїн, не тільки зі світлин загиблих, а ще й у такий творчий спосіб.

Чи будуєте ви зараз плани на найближчий сезон?

Наші листи подяки, які ми розсилали в листопаді 2022 року, так і формулювали: "Дуже вдячні за підтримку, але ми бачимо, що війна триває, і дуже сподіваємось, що у наступному сезоні ви теж матимете можливість нас підтримати й запросити українських дизайнерів". Цей сезон також буде міжнародним, він відбуватиметься за кордоном. 

Продовжують творити, поранені війною: Ірина Данилевська про те, як мода вижила за рік війни
Колекція Лілії Літковської на Fashion Week Berlin (Фото: EPA)

Тому оцей сезон, який вже зараз йде, для нас та для Ініціативи Support Ukrainian Fashion почався у Берліні. Ми представили 10 дизайнерських брендів на виставці Premium Berlin. Ми всі дуже віримо в те, що перемога буде скоро, і ми всі дуже сподіваємося, що у вересні зможемо зробити UFW у Києві. Але поки що європейський сезон, який триває з січня до березня, ми проведемо за кордоном. Окрім Берліна, 1 лютого почнеться участь українських брендів у Copenhagen Fashion Week.

А 21 лютого ми готуємо показ трьох українських брендів на London Fashion Week. 

Як ви зараз функціонуєте? Звідки отримуєте фінансування?

Для команди Ukrainian Fashion Week вся наша робота — волонтерська. За ці одинадцять місяців ми жодного разу не попросили гроші у дизайнерів і робили це свідомо. 

Але зараз я щаслива з того, що нам вдалося отримати грант на показ в Лондоні. Повірте, показ — це дуже складно: це і моделі, і візажисти, і перукарі, і режисери, і робота з медіа, і запрошення гостей, і продакшн самого показу... Наша подія в Лондоні стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в межах програми "Конкурентоспроможна економіка України". Саме так формулюється грантова підтримка. І ми всі вдячні американському народу за неї. У нас відбудеться подія в Лондоні, яка, безумовно, дуже важлива для всіх нас! Бо це дуже широкий розголос. Це світовий розголос. І знову ж таки, це буде не тільки про моду. Це буде про людей, про культуру… Це буде про Україну.

Продовжують творити, поранені війною: Ірина Данилевська про те, як мода вижила за рік війни
Фото: Iryna Danylevska/Facebook

А ще ви виступили інформаційним партнером для школи "Пілотеси України", де дівчат навчають керувати дроном…

Ніщо краще не впливає на людей, ніж твій власний приклад. І тому пʼять дівчат з команди UFW пройшли школу пілотес – це одна з наших продюсерок, менеджерка зі спеціальних проєктів, наша графічна дизайнерка, літературна редакторка та бухгалтерка. Нам дуже хотілося власним прикладом показати, що обовʼязково під час війни мати ще якісь вміння, які можуть знадобитися. Коли до нас звернулися хлопці з цією пропозицією, ми звичайно із задоволенням її підтримали. Насамперед її підтримав наш генеральний продюсер Володимир Нечипорук, і потім ми теж приєдналися. Я вважаю, що це дуже правильно.

Як ці одинадцять місяців війни змінили бачення моди для наших дизайнерів?

Для мене дуже цінно, що українські дизайнери, створюючи колекції, залишаються дуже чесними. Вони залишаються вірними собі, своєму стилю, напрямку бренду. Звичайно, кожен дизайнер зробив, може, і невелику, але колекцію з патріотичними символами: з прапором, гербом або в жовто-блакитних кольорах. Оці маленькі колекції, коли продавалися, це завжди були гроші на підтримку тих чи інших фондів: від "Повернись живим" до Фонду допомоги безпритульним тваринам.

Вони не почали робити щось конʼюктурне, а продовжували робити якісне. Якісне і за ідеєю, і за дизайном, і за виробництвом. Поранені війною, поранені ситуацією, в якій кожен опинився, дизайнери продовжують творити. І тримати високу планку. Свої колекції вони, безумовно, переосмислювали, але зробили це не для того, щоб спіймати славу на хвилі, а висловитися щиро. Для мене таким найяскравішим прикладом є бренд FROLOV, який випустив окрему лінію FROLOV HEART. Вони вишивають серця. Анатомічне серце — це логотип бренду. Але в цій колекції ці серця — жовто-блакитні. Це ручна робота, це вишивка. Майже 400 варіантів дизайну вишивки. Кожні худі, футболку чи світшот вишивають власноруч. Це може бути вишивка нитками або бісером. Ти можеш замовити будь-яку вишивку і будь-який дизайн цього жовто-блакитного серця. Всі гроші, які вони отримували за цю колекцію перші пів року, йшли у Фонд Маші Єфросиніної. А зараз все йде у Фонд Сергія Притули. Люди у всьому світі можуть купити цей світшот, придбати ці худі, футболки з вишитим серцем… З одного боку, це дуже крутий меседж для всього світу: ти носиш річ, у тебе серце в кольорах України. А з іншого боку, вони собі не зрадили, бо це серце — символ бренду з початку його існування, це їхнє лого. Ось така історія мене дуже надихає. 

Ще як приклад, всесвітньовідомий український бренд RUSLAN BAGINSKIY — це бренд, який виробляє капелюхи. Вони випустили, наприклад, серію бейсболок з прапором України. Це невеликий прапорець, делікатний, але ці бейсболки продавались по всьому світу. Їх мають знаменитості від Америки й до Японії. Вони їх носять. Це мене вражає і захоплює.

Дуже багато колекцій були переосмисленням нашого українського національного костюма. І це теж дуже класно. Хтось вишивку додавав, хтось наносив принт на тканини, як, наприклад,  the COAT (колекція SS23) із силуетами, принтами й вишивкою, що символізують українські традиції… LITKOVSKA, BEVZA – це завжди натхненно Україною, народним костюмом та завжди дуже сучасно. Ними захоплюється світ!

Кожна війна внесла щось нове у світову моду – від комбінезонів для жінок до появи високих підборів. Після цієї війни чи зможемо ми стати трендсеттерами якогось нового стилю?

Я дам дві відповіді на це питання. Перша моя відповідь — Україна вже в тренді. Люди в усьому світі, особливо це помітно на червоних доріжках різних подій, намагаються поєднати жовтий та блакитний у своєму образі. Або, наприклад, пара одягається: один – у блакитному, другий – у жовтому. От це знак підтримки й знак того, що Україна "звучить". 

Продовжують творити, поранені війною: Ірина Данилевська про те, як мода вижила за рік війни
Фото: Iryna Danylevska/Facebook

Для мене дуже щемливим показником підтримки була історія, коли на показ українських дизайнерів у Лос-Анджелесі прийшла співробітниця мерії у вишиванці. Вишита сорочка — як символ підтримки. Тому і вишиванки звучать, і оце поєднання кольорів звучить. Навіть знаменитий інститут кольорів Pantone після вторгнення Росії в Україну обрав нові основні кольори 2022 року — жовтий і блакитний, кольори українського прапора: "вільний" синій та "енергійний" жовтий. Як ілюстрацію, Pantone додав фотографію соняшників на тлі синього неба.

Я категорично проти того, щоб казали, що Україна "після війни зазвучить". Вона вже звучить. І дизайнери наші звучать і працюють з усім світом.

Друга відповідь буде більш сухою та професійною. Безумовно, великі катаклізми – політичні, економічні, екологічні – народжують якийсь новий стиль і нові підстилі у моді. Але зараз шанси народження якогось нового-нового напрямку в моді залежать навіть не стільки від політичних, економічних, екологічних ситуацій, скільки від технологій. До речі, я дарма додала "екологічний", бо сучасні технології у fashion повʼязані здебільшого з екологією. Зараз технології матимуть більше шансів народити щось абсолютно нове в дизайні, ніж політичні катаклізми.

Післямова

Ось що ще важливо. Що не лише дизайнери, не лише дизайнерський одяг, який є верхівкою айсберга, але й звичайний одяг на вулицях, який носимо ми, українці, також про Україну. Коли було трохи тепліше і на людях не було верхнього одягу, ми постійно з вами натикалися на футболки з гаслами, на сорочки, світшоти, сумки. Я сама нещодавно щось пакувала відправити своїй подрузі й подивилася, що в мене сумка "Русский военный корабль..." . В мене є футболка така, в мене є шкарпетки "Слава ЗСУ"... Дуже важливо, що ми всі зараз крокуємо разом. Тому що ми своїм одягом також говоримо про Україну, наносимо на одяг наші державні символи, носимо з величезним задоволенням вишиті сорочки у будь-який день, а не лише на свята. Або адаптуємо вишиті сорочки, що ще цікавіше, бо ми осучаснюємо, витягаємо із нафталіну наші традиції. Тому моє захоплення та щира подяка звичайним українцям, які і в країні, і за кордоном своїм одягом підтримують Україну.