Зміст:
  1. Адам ззів кисличку, а у нас оскома на губах
  2. Без Гриця і вода не освятиться
  3. Бідному Савці нема долі ні на печі, ні на лавці: на печі печуть, а на лавці січуть
  4. Вовк сливи поїв — Гапон вусом моргає
  5. З нашого Захарка — ні Богу свічка, ні чортові угарка
  6. Не вмер Данило, болячка задавила
  7. Не для Гриця паляниця
  8. Не утнеш, Каїне, Абля, бо тупая шабля
  9. Опинився як Панас на тім боці
  10. Правда Сидорова — киселем млинці помазані, на паркані сушаться

Любі читачі й ще любіші читачки, вітаю вас із новим випуском нашої мовно-порадної рубрики!

Сьогоднішня тема — не про правопис, граматику чи канцеляризми, а про український фольклор, себто про нашу народну мудрість із її заяложеними загальниками й маловідомими перлинками, які часом хочеться витягнути на світ Божий, та, на жаль, не завжди вдається. Згадайте-но, як часто вам бракувало влучного слівця напохваті!

Поповнювати запаси народної мудрості я вирішив "Практичним російсько-українським словником приказок", який 1929 року впорядкував Георгій Млодзинський за редакцією Майка Йогансена. До речі, саме цей словник уже допоміг написати мені одну з попередніх колонок рубрики — тоді ми з вами шукали українські відповідники до найвідоміших російських прислів’їв і приказок, які міцно засіли в голові й не збираються поступатися нагрітим місцем без зовнішнього стимулу.

Сьогоднішня мета трохи інша — ми просто пошукаємо цікавинок і дослідимо, на які імена можна натрапити в цьому (далеко не найгіршому) словнику — і в якому контексті.

Поїхали!

Адам ззів кисличку, а у нас оскома на губах

Так кажуть, коли карають непричетних, коли гірше стає не тим, хто цього заслужив, а комусь цілком випадковому, — словом, реагуючи на кричущу несправедливість і хибне призначення винних чи відповідальних.

Як іще можна сказати?

  • Хто кислиці поїв, а на кого оскома напала
  • Швець заслужив, а коваля повісили
  • Синиця шкоду робить, а журавлям попадеться

Без Гриця і вода не освятиться

Цією приказкою описують чиюсь незамінність — правдиву чи гадану. Якщо незамінність правдива й людина справді відіграє в певних процесах вирішальну роль, ужиток буде неіронічним; якщо ж гадана — навпаки, глузливим.

Як іще можна сказати?

  • Як хвостик, позаду бігає
  • Допік гірш од сирої кваші
  • Став хріном у носі

Бідному Савці нема долі ні на печі, ні на лавці: на печі печуть, а на лавці січуть

Так можна сказати, описуючи чиюсь хронічну невдатливість, — про людину, якій ні з чим ніколи не щастить.

Як іще можна сказати?

  • Як вели ведмедя до меду, то вуха урвали; а як тягнули од меду, то урвали й хвіст
  • Багатому чорт діти колише, а убогий і няньки не знайде

Вовк сливи поїв — Гапон вусом моргає

Так кажуть, коли хтось узагалі не реагує на сказане, ніяк не виявляє своєї позиції й ставиться до всього байдуже.

Як іще можна сказати?

  • Це йому й за вухом не свербить
  • А він і вусом не моргне

З нашого Захарка — ні Богу свічка, ні чортові угарка

Так можна сказати про нерішучу, невпевнену людину, котра не виявляє чіткої позиції чи/і хоче всім догодити.

Як іще можна сказати?

  • Ні сюди Микита, ні туди Микита
  • Ні риба ні м’ясо
  • Од одного берега одстав, та до другого не пристав

Не вмер Данило, болячка задавила

Так кажуть, описуючи дві (часто негативні) події чи фрази, які майже не відрізняються одна від одної, або ж вибір між двома поганими варіантами.

Як іще можна сказати?

  • Чи в камінь головою, чи каменем у голову
  • Ті ж штани, та назад вузлом
  • Все однаково — що Яким, що Яків

Не для Гриця паляниця

Так можна сказати, описуючи щось хороше, та не для вас призначене чи й узагалі недосяжне.

Як іще можна сказати?

  • Є сало, та не для кота
  • Не для пса ковбаса, не для Кузьми гроші

Не утнеш, Каїне, Абля, бо тупая шабля

Цією біблійною приказкою описують ситуацію, коли комусь нема чого заперечити й нема чим захищатися: треба визнавати програш.

Як іще можна сказати?

  • Поживився як пес макогоном
  • Нема тієї драбинки, щоб до неба долізти

Опинився як Панас на тім боці

Це аналог до "заблукав у трьох соснах" — себто вживають його, описуючи неуважну, розсіяну людину.

Як іще можна сказати?

  • Був у Римі, та й папи не бачив
  • Бачить під лісом, а не бачить під носом
  • Заблукав межи хатою й коморою

Правда Сидорова — киселем млинці помазані, на паркані сушаться

Так відповідають на чиїсь уже надто неймовірні побрехеньки.

Як іще можна сказати?

  • Присягалися сліпці, що своїми очима бачили
  • Коцюба кудкудакала, помело яйце знесло

Читайте словники — там багато красивого!