Бути українським каскадером у Голівуді і знятися в "Аквамен 2". Інтерв'ю Богдана Пономаря
В ексклюзивному інтерв’ю LIGA.Life він розповів не тільки про складнощі професії та заробіток дублерів, але й поділився враженням від британської підтримки України, спрогнозував, чи замінить комп’ютерна графіка каскадерів, а також чому Тому Круз і Бенедикт Камбербетч – унікальні актори.
– Одну з найгучніших прем’єр 2022 року – "Аквамен і загублене королівство" – перенесли на березень наступного року. Кого ви зіграли у цьому фільмі?
– У другому "Аквамені" я граю одного з атлантів. Протягом 10 місяців ми тренувалися в таборі – відпрацьовували бої, або як ми називаємо, "бойову хореографію". Бо сцени битв – як танок.
Ми витрачаємо чимало часу на тренуваннях, щоб ці сцени були відточені до ідеальності. Адже якщо хтось з каскадерів травмується чи пораниться, чи щось зламає собі, кінокомпанія заплатить величезні гроші.
– У каскадерів є офіційне страхування?
– Так. Саме тому кінокомпанії дешевше оплатити наші багатомісячні тренування, ніж потім розбиратися з компенсаціями за травми. Між собою ми жартуємо, що "хороший каскадер той, який наприкінці робочого дня вийшов без серйозних травм". Синці, подряпини – це нормально, на це ніхто не реагує. Головне – без переломів і чогось гіршого.
Коли я тільки починав, інакше до цього ставився. Хтось мене вдарив сильніше? Нічого страшного. Я витримаю, головне, щоби в кадрі красиво було. А більш досвідчені каскадери кажуть: "Ей, зупинись. Так не можна! Треба обережно". Бо травми не потрібні нікому.
Тому зазвичай призначають довготривалі збори. До другого "Аквамена" ми спочатку просто займалися у тренувальних залах. Бо, за сюжетом фільму, атланти – це красені-воїни з підводного королівства, тому глядач має бачити ідеальне тіло. А після цього вже були заняття з мечами, списами тощо.
Коли ми були готові на 100%, то були вже відпрацювання з головними акторами – Джейсоном Момоа, Ембер Герд…. Це було до того, як стало відомо, що її можуть прибрати з фільму. Загалом саме знімання тривали кілька тижнів – десь з 4 ранку до 8 вечора.
Читайте також: Фільм Thirteen Lives. Про порятунок дітей з печери: факти звіряє український дайвер.
Окремої незручності в боях у фільмі "Аквамен 2" додавали костюми. Атланти – це воїни підводного королівства, така собі армія Аквамена. У нас були костюми, шо обтягують, зверху одягали броню та й ще шоломи на голову. Коли ти багато рухаєшся в цьому – дуже важко. У нас навіть було кілька хлопців, у яких через тісний простір в таких костюмах розпочиналася фобія. І вони відмовлялися від ролі.
Дорога графіка проти людського фактора – за ким майбутнє
– У багатьох голівудських акторів є свій каскадер, з яким вони працюють разом майже в кожному фільмі. Наприклад, дублером Кріса Гемсворта став його особистий тренер Боббі Голланд Хантон. Чи вдалося вам уже знайти актора, з яким співпрацюєте постійно?
– Я випадково став дублером Педро Паскаля. Ми познайомилися на знімальному майданчику фільму "Кінгсмен: Золоте кільце". Коли захворів його основний каскадер,терміново зателефонували мені. Бо у нас однаковий зріст, схожа статура, тому попросили замінити Педро на кілька днів. Коли завершилися знімання, він запропонував попрацювати разом у фільмі "Диво-жінка: 1984", де Педро грав злодія. Я погодився.
Читайте також: "Тор: Любов і грім" від Marvel: Гемсворт проти Бейла та галасливі козли з мемів.
– Чи високий зараз попит на каскадерів у світовій кіноіндустрії?
– Величезний. І я впевнений, що він буде ще більшим. Завдяки стримінг-платформам попит на фільми та серіали виріс у кілька разів. Згадайте, як було раніше: закінчився перший сезон якогось серіалу, і ти чекаєш кілька років на появу другого сезону. Зараз стримінгові платформи конкурують за кожного глядача, тому намагаються максимально швидко видавати новий продукт.
Я знімався у спінофі "Гри престолів" – "Дім дракона". Ми ще не завершили роботу над ним, а керівництво вже оголосило про другий сезон. Вони настільки турбуються, що конкуренти – Netflix чи Disney – заберуть у них слот показу, що готові одразу вкладати гроші в наступну частину, не дочекавшись реакції глядача на перший сезон.
Читайте також: The Sandman від Netflix: сюжет, актори, бюджет та чи буде продовження
– Але за такої великої кількості нових проєктів, чи не замінять стримінг-платформи каскадерів красивою графікою?
– Можливо, за кілька років, коли прогрес піде вперед ще більше, то спробують. Але кінокомпаніям дешевше найняти каскадерів та дублерів, аніж промальовувати графікою самих акторів.
Промалювати текстуру шкіри, джинсів… Як роблять зараз? Знімають моє обличчя під час трюку, але ставлять на нього спеціально мітки. А потім, під час постпродакшену, замінюють його на обличчя актора, чиїм каскадером я є. І виходить такий симбіоз – живої людини, тобто мене, та графіки.
Насправді, у більшості випадків одразу впадає в око, що це знімали на зелених екранах, а потім зробили графіку. Особливо, коли це дуже дорогі і масштабні проєкти, а картинка виходить заслабка.
Ось ті ж фільми Марвел. Вони презентують десятки проєктів, але намагаються не спойлерити під час знімань. Як це було з останнім Павучком, коли тримали в таємниці, що будуть одразу три Пітера Паркера. Їм легше побудувати великі павільйони за містом, зняти усе, що треба, на зеленому екрані, а потім промалювати необхідну графіку. Але під час перегляду фільму, ти відчуваєш, що все це несправжнє.
Живі люди завжди будуть в пріоритеті для цієї індустрії.
Читайте також: Хронологія Марвел: в якій послідовності дивитися всі фільми. Список та пояснення
– Найкасовіший фільм 2022 року (за даними на 19 серпня 2022 року) "Топ Ґан: Меверік" знімали з мінімальною кількістю зеленого екрану. Попри те, що там масштабні знімання, – польоти на винищувачах і божевільні віражі.
– Це класний приклад. Бо Том Круз – один з останніх людей в кіноіндустрії, який постійно намагається зробити все по-справжньому. У мене була маленька роль у "Місії нездійсненній", буквально кілька секунд – бармен, до якого підходив Ітан Хант та замовляв напій.
Досі пам’ятаю, як режисер пропонув: "Давайте поставимо тут зелений екран і швиденько дознімемо. Тут роботи на годину, навіщо щось будувати?". А Круз навідріз: "Ні. Має бути натурально. Тому чекаємо на інтер’єр. Якщо треба буде, я готовий залишитися у Лондоні хоч на кілька тижнів. Але жодних зелених екранів". Мене це вразило.
– До "Топ Ґан: Меверік" актори готувалися за спеціальною двомісячною льотною програмою, яку розробив сам Том Круз, щоби вони дійсно літали у винищувачах. Чи була у вашій кар’єрі така шалена підготовка до якогось з проєктів?
– Напевно, під час знімань в історичному фільмі Рідлі Скота "Наполеон". Він вийде у 2023 році, а в головних ролях там Хоакін Фенікс. Я там був каскадером у головній битві.
Нас відправили на два тижні в поля, де ми тренувалися зі справжньою зброєю тих часів, з порохом. У нас були інструктори-історики, які відпрацьовували з нами, як правильно марширувати, як стріляти.
Це не виснажливо фізично, а незручно, зважаючи на метеоумови. Бо це була зима. На вулиці -10С. І наші тренування відбувалися цілий день – з 8 ранку до 6 вечора. А в Великій Британії така погода, наче і не дуже холодно, але так вогко, що промерзаєте до кісток. Думаю, це був мій найважчий досвід.
Зарплати каскадера: найвищі виплати за найважчі трюки
– Робота каскадера ризикована. Але чи цей ризик фінансово виправданий?
– Коли я кажу, що на одному проєкті можу заробити достатньо, щоби не працювати пів року, живучи у Лондоні, знайомі дивуються: "Оу, у вас там великі гроші". Проте є "але". Проєкт може тривати і чотири місяці, і пів року, і 10 місяців.
Тобто зарплати немаленькі, але вони не за один місяць, а за тривалий період.
Дні знімань можуть бути розкидані на різні тижні протягом пів року. І ці дати можуть змінюватися залежно від графіку головних акторів. Тобто я можу відмовитися від поїздок з близькими кудись, інших проєктів, планів на цей місяць, бо завтра у мене починається кілька тижнів знімання, а в останній момент телефонує агент і каже: "Богдане, переноситься на три тижні, бо щось там сталося у Момоа". І все. Ти змушений чекати ще три тижні.
– З таким графіком мільйонером стати важкувато…
– Насправді, є хлопці, які заробляють такі великі гроші. Але це вже досвідчені спеціалісти і вони вже не каскадери самі, а інструктори, які відповідають за трюки і їхнє виконання. Тобто їхні задачі: продумати трюки для фільмів, знайти людей, хто це виконає і контролювати на знімальному майданчику результат, підказувати, як це правильно продемонструвати, щоб було ефективно. Проте мені це нецікаво. Я більше отримую задоволення від саме каскадерства, ніж керування на майданчику.
– Від чого залежить зарплата каскадера?
– Від його категорії. Найбільше отримують грошей за найнебезпечніші трюки. Наприклад, за трюки з вогнем.
У мого знайомого була сцена, де він себе підпалив, пробіг по коридору та вистрибнув з вікна.
Саме сцена триває 10 сек. Але це ж кіно – тут кілька дублів, ще й із різних ракурсів треба зняти. Загалом за цей знімальний день знайомий каскадер отримав десь близько 100 000 фунтів (4,4 млн грн).
Режисеру все одно, скільки треба заплатити каскадеру. Йому важливо, щоби була красива сцена. Тому він може "підпалювати" каскадера скільки завгодно, головне – ефектно та яскраво у фільмі.
Є каскадери, які отримують більше, ніж актори, яких вони замінюють. Не кажу зараз про топових світових зірок. Радше про тих, хто за проєкт отримує до 200 000 фунтів (8,9 млн грн). Ось каскадери, які виконуватимуть складні трюки за таких акторів, можуть заробити вдвічі більше.
Бути каскадером: необхідні ліцензії, рекомендації і "блат"
– Після таких оголошених зарплат охочих стати каскадерами буде більше…
– Якби це було так просто (усміхається). Хоча сам почав займатися каскадерством випадково. Я – актор. Знімаюся у фільмах, граю в театрі. А років в 19 познайомився із каскадерами, розпитав у них про особливості роботи. І коли вони дізналися, що у мене спортивне минуле, кажуть: "Якщо буде цікаво, приходь".
У 2000-х стати каскадером було набагато легше. Тоді не були такими популярними соцмережі, тому перевірити заяви всіх, хто приходив і говорив: "У мене стільки проєктів за спиною", було неможливо. Розповідали казочки, потім травмувалися, і кінокомпанії сплачували серйозні гроші – компенсацію. З часом ввели спеціальні сертифікати, які треба отримати кожному, хто хоче стати каскадером.
Водночас, немає ніякого універсального, на якому написано "Я – каскадер". Пілотування, бойові мистецтва, альпінізм – усе це окремі категорії.
У мене, наприклад, є два сертифікати – дайвінг та верхова їзда.
– А якщо у тебе є купа цих сертифікатів, всі двері відкриті?
– Ні. Потрібні ще дві рекомендації від людей, які вже працювали з цими компаніями, чому ти дійсно підходиш.
– Як-то кажуть, "по-блату"…
– До речі, так (сміється). В Україні постійно всі скаржаться, що за зв’язками, кумівством, а в каскадерстві – все так і вирішується. Хоча це логічно. Каскадерство – це дуже відповідально. Тобі мають довіряти. Знати, що ти виконаєш або що принаймні ти точно скажеш, можеш ти чи ні. Мені потрібно було кілька років, щоби зарекомендувати себе і зніматися у фільмах.
Каскадерство – це класно. Але я розумію, що не зможу бути фізично на такому рівні постійно. Наприклад, коли мені буде 45 років. Джекі Чан такий єдиний (сміється).
У цьому віці у тебе багато навичок, сил, а потім тебе починають списувати на пенсію.
Голівуд, гуд бай?! Привіт, нова кіностолиця?
– Судячи з того, скільки фільмів знімають у Лондоні, то в Голівуд вже немає сенсу рватися молодим талантам…
– Я справді не знаю жодного топового американського актора, хто постійно на слуху і не знімався би в Лондоні останні п’ять років…
– Наприклад, Кріс Еванс?
– "Сіру людину", де він грав злодія, знімали в Лондоні. Вони на цьому майже не наголошували, розповідали тільки за зйомки зовнішні – на вулицях всякі погоні і тощо. Це було в Європі. А ось всілякі сцени в офісі, в кабінетах – це знімається в студіях. А студія була в Лондоні.
Тобто фізично їх ще тут не існує, але уже ледь не кожен павільйон розписаний на десятки проєктів вперед.
Читайте також: Виклик "бондіані": Еванс і Ґослінг "розвалили" Прагу в найдорожчому фільмі Netflix
– Чому тепер кіностолиця не в США, а у Великій Британії?
– Warner Brothers вже давно усі свої фільми знімає в студії в Лондоні. От нещодавно Marvel та Disney викупили лондонську студію і тепер переїжджатимуть та зніматимуть свої фільми у Великій Британії.
Справа в тому, що в Лондоні умови для зйомок не гірші за Голівуд. Тут сильна і музична і кіно-, і театральна індустрія. Тут є команди, які творять диво і знімають приголомшливі фільми. Тут і світло, і звук, і графіка. Тобто працювати де і ким ви в Лондоні спокійно знайдете.
Але у Великій Британії набагато дешевше знімати фільми. У цьому сенсі британці вчинили дуже хитро і виграли. Вони зробили всі умови, щоби створювати проєкти найвигідніше було в них.
Тому радив би молодим українським талантам, які хочуть себе спробувати в Голівуді, їхати підкорювати кіносвіт у Велику Британію. Це і ближче, і до українців тут ставляться дуже тепло.
Читайте також: Україна співпрацюватиме з Голлівудом та Netflix попри вторгнення Росії, – CEO FILM.UA Group
"Синьо-жовте" серце Великої Британії
– Судячи з моєї інформаційної бульбашки, жителі Великої Британії постійно готові допомагати українцям…
– Так і є. Коли я сюди тільки переїхав, часто стикався із нерозумінням, що таке "Україна". "О, Чорнобиль", "О, Шевченко", "Із іт Раша?". Вони знали якісь ключові слова, але що це і де це – їх не турбувало. І я постійно пояснював, що Україна і Росія – різні країни, різна культура. А після повномасштабного вторгнення я спілкуюся зі своїми знайомими і, мені здається, що вони краще за мене вже знають географію моєї країни.
Читайте також: Доктор Стрендж у мультивсесвіті божевілля: 7 причин подивитися перший горор Marvel
Якщо ви гулятимете вулицями Лондона, то побачите багато будинків з українським прапором. Так британці демонструють свою солідарність з Україною, в кафе можна побачити наліпки – "Ми з Україною".
Україна у нас постійно в новинах. Ти сідаєш в метро, береш газету, а там на обкладинці – новини про війну в Україні. Тепер актора з України ідентифікують як українця, а не як "а ви ж там з Росією".
– Тобто ви також потрапили під стереотип: якщо українець чи росіянин, то грай радянських солдатів?
– Постійно. Коли виступав у театрі, всі мої ролі були у виставах за російською класикою. У фільмах – радянські солдати. Але в якийсь момент, напевно, у 2016 році, я зрозумів, що мені це не подобається.
Паралельно працював над собою, точніше, над українським акцентом. Бо мене не візьмуть грати хлопця з Бостона, якщо я англійською кажу як Богдан з Чернівців. Тому я спеціально спілкувався з dialect coach.
Тобто зі своєю англійською мовою, але українською вимовою я би міг зіграти когось із "Зоряних війн", де не принципово, як звучить англійська. Але якщо ми кажемо про агентів-шпигунів, супергероїв, хлопця з Брукліна, кого завгодно, хто є головним героєм в американських чи британських фільмах, то акцент треба виправляти.
Треба вкласти багато часу і грошей, але тільки тоді у тебе є шанси стати не просто актором на радянські ролі.
Читайте також: "У руках пса" на Netflix: найкраща роль Камбербетча, сльози Данст та "гомофоб-перевертень"
– Як актори ставляться до подій в Україні?
– З тими, з ким я спілкуюся, постійно чую слова підтримки. Дуже багато знайомих запитують, що почитати чи послухати українське. Вони цікавляться. Вони нарешті зрозуміли, що Україна та Росія – це різні історії і культури. І вони хочуть знати українське.
– Гучні заяви про підтримку України, наприклад, як свого часу Бенедікт Камбербетч вийшов з українським прапором, або в Голівуді актори на різних подіях з синьо-жовтими аксесуарами, – це піар чи щирий заклик?
– От деякий час я теж про це думав. Чому вони так роблять? Я вважаю, точно є ті, хто підхоплює цю хвилю хайпу і намагаються так показати себе, зацікавити пресу. Але у більшості світових зірок це щиро. Вони не завжди думають тільки про імідж, їм важливо ще й донести меседж до людей.
Тим більше, Камбербетч. Він – один з перших, хто почав публічно підтримувати Україну. Попри те, що у нього чимала армія прихильників в Росії, якій, я думаю, такі виступи не дуже сподобалися. Але Бенедикт Камбербетч – один з тих акторів, хто вже в перших номерах світового кінематографу. Він вже має репутацію, яка дозволяє йому обирати фільми, які він захоче, і робити те, що він захоче. Тобто тут про піар не йдеться.
Просто він такий, що любить допомагати. Є в англійській мові таке слово charity. Ось це про нього.
Читайте також: Дім Дракона, Жінка–Галк, Самаритян та пригоди Грута – що подивитися на стримінг-платформах у серпні
Ми – сусіди з актором Баррі Кіоганом, він грав Джокера у новому "Бетмені". Часто вигулюємо собак разом. І він часто запитує – яка і кому потрібна допомога, що він може зробити, кому надіслати гроші, кого треба долучити до зборів. І робить це не для преси, а просто запитує мене, бо знає, що я з України і у мене там залишилися батьки.
Українці знову на Netflix
– В якому проєкті зараз задіяні?
– Це новий проєкт Netflix – The three body problem ("Проблема трьох тіл") за романом китайського письменника Лю Цисіня. Це наукова фантастика з десятками цікавих сюжетних ліній.
Уже є інформація, що буде другий сезон.
Я в цьому фільмі дублер-каскадер одного з головних героїв. І попросив у режисера ще й побути актором. Під кінець знімань вона мені зателефонувала і каже: "Є цікавий епізод, тобі сподобається". Так і каскадером побув, і роль отримав.